Protože japanisté se alespoň nějaké formě styku s Koreou prostě nevyhnou, není důvod, proč bych tady dále nemohla na toto téma psát. Ačkoliv mě baví kreslit, nemohu tvrdit, že bych byla nějaký velký, doposud neobjevený umělec. Lhala bych, kdybych řekla, že se orientuji ve světě umění. A proto pro mě byla návštěva vernisáže korejské tradiční malby v podání malířky Goun Sang-Jeong Park úplně prvním zážitkem tohoto typu. Tato poměrně komorní událost proběhla 11. 10. v rámci Korejských dnů 2015 v prostorách Ostravského muzea.
Českou národnost v
sobě nezapřu a volný vstup tedy těšil nejen mou peněženku. Z doslechu jsem
věděla, že se na takových událostech obvykle vyskytuje občerstvení, ale přiznám
se, že já i můj žaludek jsme v tu chvíli byli zarytými skeptiky. Naše
pochybnosti však byly velmi mile zažehnány kelímkem pohankového čaje (zajímavá
chuť, ale genmaicha je prostě lepší) a krekry z mořských řas, které
chutnaly podezřele jako senbeie. Teď si nadávám, že jsem opět nezkusila pepero
(korejské pocky), ale ono to vypadalo moc sladce a k tomu pohankovému čaji se
mi to moc nezdálo.
Vernisáž byla
zahájena krátkým proslovem paní magistry Jany Hajzlerové, která vypadá tak
sympaticky a mladě, že se mi nechce věřit, že je předsedkyní Česko-korejské
společnosti. Ačkoliv korejština není můj obor, mám toho naposloucháno dost na
to, abych mohla tvrdit, že mluví naprosto úžasně.
Samotná paní malířka
- milá paní pravděpodobně ve středním věku, oděná ve třpytivých a velmi
slušivých šatech - velmi krátce okomentovala každý z vystavených obrazů,
tlumočena velmi sympatickou Korejkou studující bohemistiku v Brně (stále mě
fascinuje, že se do toho někomu chce). Jen byla možná trochu moc tichá a souhra
parket a podrážek příliš hlučná. Zvládla jsem však pochytit, že ve své malbě
stejně jako tradiční asijští malíři hodně pracuje s prázdnými plochami a
symbolikou květin a zvířat.
A ačkoliv o umění nic nevím, paní malířka
rozhodně docílila toho, že každá malba měla na diváka odlišný efekt. Snažila
jsem se to všechno zdokumentovat, ale mé třesoucí se ruce v kombinaci s
mizerným foťákem v mobilu nevyústily v příliš kvalitní fotografie. To, jestli
se alespoň část kouzla těchto maleb přenesla i na jejich méněcenná vyobrazení,
však můžete posoudit sami. Mé osobní preference mě táhly spíše k černobílým
minimalistickým kresbám než k zářivým květům záhadných korejských rostlin.
Tento kulturní
zážitek jsme měli možnost zapít rýžovým alkoholem makkoli, kterému se podle
wikipedie říká farmářská pálenka a je překvapivě dobrý. Člověk nikdy neví, co
by měl od mléčně zbarvených nápojů čekat, ale v tomhle případě jsem byla moc
mile překvapena.
Pak přišla ta vtipná
část - po krátké pauze byl zahájen workshop korejské malby. Doposud jsem měla
za sebou jen dvě hodiny čínské kaligrafie a nějaké předchozí nezávazné blbnutí
se štětcem podle knížek a youtube videí. Byla jsem zvyklá na poměrně malé štětečky
z česky předražených kaligrafických sad, ne na takové monstrum, které jsem
dostala k dispozici. Taky jsem doposud neměla tu čest s papírem přímo určeným
pro tušovou malbu a nebyla jsem tedy připravená na jeho extrémní savost.
Myslím, že není
třeba říkat, že žádný můj tah nevyšel zcela podle plánu a původně malé kvítky
skončily jako velké rozpité kaňky. Kolegyni vedle se rozhodně dařilo mnohem
lépe. Starší paní po mé druhé straně na tom ovšem byla podobně jako já a to mě
trochu utěšilo. Navíc měla se svým manželem ty nejzajímavější slovní výměny o
tom, zda se jedná o obtížnou výtvarnou techniku nebo ne.
0 komentářů:
Okomentovat