Je to s více než
týdenním zpožděním, kdy se konečně odhodlávám psát o zahajovacím gala koncertu
Korejských dnů 2015. Není to proto, že bych z té akce byla nejméně nadšená, ale
spíše tím, že nemám valnou víru ve své schopnosti vyjadřovat se o hudbě nějak inteligentně.
Do kulturního domu
naproti krajskému úřadu v Ostravě vcházím s nejistotou, která si pohrává s
klubkem nervózní energie někde v oblasti mého žaludku. Protože oproti
předchozímu roku Janáčkova filharmonie trochu pozměnila způsob prodeje lístků,
bojím se, že nakonec dojdu i na špatné místo a z koncertu nebude nic. Uklidňuje
mě až první pohled na vlny Korejců kolem - méně než loni, ale dost na to, abych
si byla jistá, že jsem tu správně.
Jak jste mohli
vyvodit z mých předchozích článků, jsem strašně nenažraný člověk, a tak hned
pocítím další vlnu úlevy, když vidím stůl, kde prodávají občerstvení. Hledám něco alespoň zdánlivě korejského, ale
bohužel nic nenacházím (o den později se dozvím, že tam někde něco měli -
příští rok musím být trpělivější). Posléze se usadím v zadní části sálu -
nejprve mě trochu mrzí, že jsem nemohla být blíž, ale zapomněla jsem, jak moc
hlasité orchestry dovedou být, takže jsem nakonec za své místo víc než ráda.
A už přicházejí
moderátoři - Češka a Korejec, jejichž jména si nepamatuji, i když se
pravděpodobně představovali. Nikdy jsem neuváděla žádnou akci, ale zdá se mi,
že i na těch naších středoškolských se do poznámek hledělo znatelně méně.
Každopádně to je moc roztomilá dvojice. Chudák chlapec (vím, vzhled je
zavádějící, ale nechme to takhle) se
tváří, že byl do své role donucen nějakou obzvláště nepěknou výhrůžkou, a
rychle drmolí, co má na papíře, tvrdě odhodlán nenavazovat oční kontakt s
diváky. Vystřídá se ještě několik důležitých lidí a je nám připomenuto, jak
významní jsou korejští investoři v Moravskoslezském kraji.
Výhled mám krásný až
do chvíle, kdy si přede mne sedne vyšší pán a vytvoří tak nepřekonatelnou
překážku mezi mýma očima a prostřední částí sálu. To ani tak nevadí, dokud se všechno odehrává
na vyvýšeném pódiu. Jenže teď nastupuje zahajovací akt - tradiční korejský
tanec v podání Oyun Dance Group pod vedením taneční mistryně Lee Kyunghwa -
který se samozřejmě vzhledem k náročnosti na prostor odehrává pod pódiem. Jsem
tedy odkázaná k různým, ne moc efektivním pokusům vychýlit hlavu tak, abych
viděla, co se odehrává v centru veškerého dění.
Ačkoliv je tímto můj
estetický zážitek trošičku narušen, musím uznat, že výkon tanečnic je velmi
působivý. Jejich pohyby se zdají téměř manipulovat s gravitací. Chvílemi se
pohybují pomalu a s lehkostí listů v jemném podzimním větru, jindy jsou jejich
pohyby prudké a dramatické. Člověk musí obdivovat, jak synchronizovaně dovedou
kouzlit se svými vějíři - jak nenuceně se zformují do jednoho obrovského květu
nebo se pohupují v jedné velké vlně napříč celým sálem. Ačkoliv se tady asi
vyjadřuji záplavou všemožných klišé, tento tanec je skutečně velmi jemný a
uklidňující.
To samé nelze tvrdit
o tom, co následuje. Tanečnice se vrací, vějíře nahrazeny bubínky u pasu. Toto
vystoupení si nesmlouvavě žádá pozornost. Rytmy jsou překvapivě divoké.
Tanečnice z dálky vypadají jako mladinké slečny, ale později zjistím, že jsou
to vesměs paní s letitými zkušenostmi, není se tedy asi třeba tolik divit, jak
nesmírnou kontrolu nad pohyby svého těla mají. Zpětně naopak žasnu nad
nevinností, která vyzařovala z jejich vějířové tance, i když mé osobní
preference jsou blíže divokosti a nevázanosti tance druhého.
Konečně nastupuje
Janáčkova filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Förstera. Možná to je tím
odstupem, se kterým píši, ale jsem přesvědčená, že změnili pořadí skladeb v
programu a zahajují svůj výstup koncertem pro orchestr jihokorejského
skladatele Chang Eunho. Stejně jako loni jsem toho názoru, že korejští
skladatelé používají spoustu zajímavých zvukových experimentů, ale nejsou
příliš melodičtí. Musím přiznat, že se mě tato skladba v kombinaci s přítmím
sálu poměrně úspěšně snaží uspat. Velmi
však oceňuji jednu obzvláště dramatickou pasáž a trochu mě proto mrzí, že se mi
tuto skladbu nedaří nikde dohledat a poslechnout znovu v bdělejším stavu.
Naprosto vzhůru a
plná zvědavé energie jsem ve chvíli, kdy před pódium dovezou nádherné černé
křídlo. Hraje se Chopinův koncert pro klavír a orchestr č. 2. K objektu mého
neskrývaného obdivu si sedne mladý klavírista Kim Won. Osobně mám s klavírem
jen malé zkušenosti, ale musím říct, že žasnu nad rychlostí a přesností pohybu
jeho rukou. A samozřejmě ne zcela tiše závidím. V tomto vystoupení je citu
minimálně stejně tolik jako techniky, a tak ačkoliv stále cítím únavu, jsem
odhodlaná bojovat a vychutnat si každý tón.
Bohužel brzy nastane
chvíle, kdy se musím smutně rozloučit s milovaným křídlem, ale mé zklamání
opadne, když přinesou malý podstavec s bubínkem janggu. Muž, který na něj
hraje, sedí na zemi. To a jeho tradičnější oděv vytváří zvláštní kontrast se
zbytkem orchestru. Back into/Out of pro janggu a orchestr skladatelky Cho
Eunhwa je opět tím typem skladby, který nekompromisně ovládne pozornost
posluchače a nepoleví až do toho dramatického závěru, kdy si posluchač vydechne
a je mu dovoleno odejít. Obzvláště poslední minuta udělala z celého koncertu
vysloveně nezapomenutelný zážitek.
Obecně musím říct,
že filharmonie je pro mě vždycky zkušenost, která dozrává až v mých
vzpomínkách. Mé nadšení roste ve chvíli, kdy začnu nad celým vystoupením více
přemýšlet. V průběhu samotného koncertu si vždycky projdu momentem, kdy si
říkám, že příští rok to snad radši oželím. Ale ještě dříve, než dojedu zpátky
domů, vím, že příští rok půjdu znovu.
Na závěr dokládám krátké video, které mi můj mobil milostivě dovolil pořídit o dva dny později v knihovně, kde proběhla obě zmiňovaná taneční vystoupení podruhé, upravená pro menší prostory.
0 komentářů:
Okomentovat